Office Secretary
  • Home
  • Diensten
    • Office Support
    • Juridisch secretaresse
    • Project support
  • Pakketten
    • Office Support Pakketten
    • SPECIALS voor de advocatuur
  • over mij
    • Referenties
  • Blogs
  • Contact
  • Home
  • Diensten
    • Office Support
    • Juridisch secretaresse
    • Project support
  • Pakketten
    • Office Support Pakketten
    • SPECIALS voor de advocatuur
  • over mij
    • Referenties
  • Blogs
  • Contact

BLOG

Werken vanuit huis aan en in uw onderneming

31/3/2020

 
Voor kleine ondernemers in de dienstverlenende sector is het meer regel dan uitzondering; werken vanuit huis aan en in uw onderneming. 
 
U houdt kantoor aan huis, in de volksmond ook wel een ‘thuiswerkplek’ genoemd. Wanneer u op kantoor werkzaam bent gelden er bepaalde regels waaraan een werkplek dient te voldoen. Maar hoe zit dit wanneer u vanuit huis werkt? Is die regelgeving dan nog steeds van toepassing? Lees in deze blog meer over de arboregels, wettelijke verplichtingen en tips voor een ‘thuiswerkplek’. 

Foto
Het voordeel om vanuit huis te werken is met stip op 1 dat u zelf uw werktijden kunt bepalen. Of u nu ’s ochtends heel vroeg begint of ’s avonds net wat langer doorwerkt, er is geen opdrachtgever die u zegt dat het niet mag of kan. Verder voordeel is natuurlijk dat u geen rekening hoeft te houden met het verkeer, collega’s die u komen storen voor een kletspraatje of anderszins, investeringen voor een bedrijfsruimte blijven (voorlopig) ook uit. 
 
Nadeel is wel dat u geen contact heeft met directe collega’s, u kunt geen ruggespraak plegen, uw wereldje wordt klein. U heeft een grote verantwoordelijkheid en dient gedreven te zijn wilt u als ondernemer vanuit huis werken. 
 
Regelgeving
Wanneer u een onderneming vanuit huis start is het raadzaam om het bestemmingsplan van de gemeente te raadplegen. Voor vrije beroepen die aan huis gebonden zijn geldt vaak een vrijstelling. Wanneer geen toestemming van de gemeente noodzakelijk is is het belangrijk om te weten dat niet meer dan een derde van het woonoppervlak dienst mag doen als kantoorruimte.
 
Ook aan het werken vanuit huis zijn regels verbonden. Er dient een goedgekeurde en veilige arbotechnische werkplek aanwezig te zijn. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in zo’n arbotechnische werkplek? Uw werkplek dient ergonomisch te zijn (afgestemd op de persoon en de werkzaamheden), de ruimte is voorzien van de juiste verlichting en u heeft een goede beeldschermwerkplek (de kijkrichting loopt parallel aan een raam zodat u niet tegen het licht in kijkt).  

Voor een werkplek is minimaal 7 m2 per persoon benodigd. Houdt er daarnaast rekening mee dat de elektronische apparatuur waar u mee werkt voldoet aan de wettelijke vereisten, creëer geen onveilige situaties. 

Fiscaal voordeel
Wanneer uw kantoorruimte aan huis een eigen entree en sanitaire voorziening heeft ziet de Belastingdienst dit als een bedrijfspand en komt u mogelijk in aanmerking voor een fiscaal voordeel. Met een eenvoudige tool van de Belastingdienst berekent u of u voor een fiscaal voordeel in aanmerking komt. 
 
Inrichting werkplek
Natuurlijk wilt u uw werkplek zo gezellig mogelijk inrichten. Maar wat is nu een goede basis? Denk hierbij aan:
  • Een bureau dat in hoogte verstelbaar is. Wissel staand en zittend werken met elkaar af. 
  • Een bureaustoel dat in hoogte en diepte (zitvlak) verstelbaar is. Een bureaustoel met een verstelbare lendensteun is een pré. 
  • Een computer op laptop met ergonomisch toetsenbord en muis. Bij voorkeur de laptop op een standaard zodat de kijkhoogte verstelbaar is.
  • Zorg ervoor dat een printer niet naast u op bureau staat maar op minimaal 1,5 meter afstand of – nog beter – in een andere ruimte. 
Wanneer u overgaat tot de inrichting van een werkplek laat u dan goed informeren. Voorkomen is beter dan genezen!

Reageren is niet langer mogelijk.

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categories

    Alles

    RSS-feed

Office Secretary

Op welk gebied kunt u (freelance) support gebruiken? Neem contact met mij op.
​Bel
06 27 55 59 91 of stuur een email naar nancy@officesecretary.nl.
Stuur een mail aan Office Secretary
Naast event- en project support bied ik tevens office support en freelance support als juridisch secretaresse. ​Kortom, valt er wat te regelen? Dan moet u bij Nancy zijn!
Foto