Voor kleine ondernemers in de dienstverlenende sector is het meer regel dan uitzondering; werken vanuit huis aan en in uw onderneming. U houdt kantoor aan huis, in de volksmond ook wel een ‘thuiswerkplek’ genoemd. Wanneer u op kantoor werkzaam bent gelden er bepaalde regels waaraan een werkplek dient te voldoen. Maar hoe zit dit wanneer u vanuit huis werkt? Is die regelgeving dan nog steeds van toepassing? Lees in deze blog meer over de arboregels, wettelijke verplichtingen en tips voor een ‘thuiswerkplek’. Het voordeel om vanuit huis te werken is met stip op 1 dat u zelf uw werktijden kunt bepalen. Of u nu ’s ochtends heel vroeg begint of ’s avonds net wat langer doorwerkt, er is geen opdrachtgever die u zegt dat het niet mag of kan. Verder voordeel is natuurlijk dat u geen rekening hoeft te houden met het verkeer, collega’s die u komen storen voor een kletspraatje of anderszins, investeringen voor een bedrijfsruimte blijven (voorlopig) ook uit.
Nadeel is wel dat u geen contact heeft met directe collega’s, u kunt geen ruggespraak plegen, uw wereldje wordt klein. U heeft een grote verantwoordelijkheid en dient gedreven te zijn wilt u als ondernemer vanuit huis werken. Regelgeving Wanneer u een onderneming vanuit huis start is het raadzaam om het bestemmingsplan van de gemeente te raadplegen. Voor vrije beroepen die aan huis gebonden zijn geldt vaak een vrijstelling. Wanneer geen toestemming van de gemeente noodzakelijk is is het belangrijk om te weten dat niet meer dan een derde van het woonoppervlak dienst mag doen als kantoorruimte. Ook aan het werken vanuit huis zijn regels verbonden. Er dient een goedgekeurde en veilige arbotechnische werkplek aanwezig te zijn. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in zo’n arbotechnische werkplek? Uw werkplek dient ergonomisch te zijn (afgestemd op de persoon en de werkzaamheden), de ruimte is voorzien van de juiste verlichting en u heeft een goede beeldschermwerkplek (de kijkrichting loopt parallel aan een raam zodat u niet tegen het licht in kijkt). Voor een werkplek is minimaal 7 m2 per persoon benodigd. Houdt er daarnaast rekening mee dat de elektronische apparatuur waar u mee werkt voldoet aan de wettelijke vereisten, creëer geen onveilige situaties. Fiscaal voordeel Wanneer uw kantoorruimte aan huis een eigen entree en sanitaire voorziening heeft ziet de Belastingdienst dit als een bedrijfspand en komt u mogelijk in aanmerking voor een fiscaal voordeel. Met een eenvoudige tool van de Belastingdienst berekent u of u voor een fiscaal voordeel in aanmerking komt. Inrichting werkplek Natuurlijk wilt u uw werkplek zo gezellig mogelijk inrichten. Maar wat is nu een goede basis? Denk hierbij aan:
Opmerkingen zijn gesloten.
|
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
November 2023
Categories |
Naast event- en project support bied ik tevens office support en freelance support als juridisch secretaresse. Kortom, valt er wat te regelen? Dan moet je bij mij zijn!
|