Office Secretary - office support voor de juridische ondernemer
  • Home
  • Diensten
    • Office Support >
      • Office Support Pakketten
    • Legal office expert
    • Project support
    • Pakketten online zichtbaarheid
  • Blogs
  • Over mij
    • Referenties
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • FAQ
  • Home
  • Diensten
    • Office Support >
      • Office Support Pakketten
    • Legal office expert
    • Project support
    • Pakketten online zichtbaarheid
  • Blogs
  • Over mij
    • Referenties
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • FAQ

BLOG

Wetswijziging telecommunicatiewet

24/6/2021

 
Foto

Op 9 februari 2021 heeft de Eerste Kamer een wetsvoorstel aangenomen. Dit wetsvoorstel is op 26 maart 2021 bekrachtigd; een wijziging in de Telecommunicatiewet.

Per 1 juli 2021 is het niet meer toegestaan om ongevraagd commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan particulieren (natuurlijke personen) over te brengen, oftewel telefonisch acquireren. Op deze datum wordt dan ook een opt-in-systeem ingevoerd.

Deze wetswijziging heeft invloed op de manier waarop jij (of jouw bedrijf) potentiële klanten werft of benadert. Het huidige ‘Bel-me-niet-register’ verdwijnt en wordt vervangen door een opt-in-system.

Het opt-in-system registreert welke persoon vooraf toestemming heeft gegeven voor telefonische acquisitie.

Is de wetswijziging op jouw onderneming van toepassing?

Afhankelijk van in welke branche je werkzaam bent is de aanpassing niet op ieder bedrijf van toepassing. De wetswijziging is voornamelijk van toepassing op bedrijven die werkzaam zijn in de telemarketing. Indirect zal je wel te maken krijgen met de wetswijziging.

Verdwijning van het ‘Bel-me-niet-register’ en invoering van het ‘opt-in system’

Met de verdwijning van het ‘Bel-me-niet-register’ wordt gelijktijdig het ‘opt-in system’ ingevoerd. Potentiele klanten moeten vooraf toestemming hebben gegeven voor telefonische benadering. Je kunt dit vergelijken bij het inschrijven voor een nieuwsbrief per mail. Wanneer er al een klantrelatie bestaat is dit niet van toepassing.

De wetswijziging is van toepassing op alle natuurlijke personen. Onder ‘natuurlijke personen’ wordt verstaan particulieren, zzp-ers en eenmanszaken. Kortom: het tegenovergestelde van een rechtspersoon.

Eventuele opt-ins moeten vanaf 1 juli 2021 geregistreerd staan in een systeem. Dit systeem kan je CRM-system of database zijn. Denk hierbij tevens aan de AVG. De volgende gegevens moeten worden geregistreerd:
• naam van de persoon die toestemming voor de opt-in heeft afgegeven,
• wanneer, waar en hoe de opt-in is verkregen,
• welke toestemming is verleend,
• wat de status van de opt-in is.

Daarnaast moet het voor de klant ook mogelijk zijn om eenvoudig de opt-in in te trekken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om dit via de site of per mail te doen.

Bestaande klantrelaties en koud acquireren.

Wanneer er al een bestaande klantrelatie is en het telefoonnummer staat geregistreerd in het CRM-system, dan is het wel toegestaan om (acquirerend) te bellen. Tijdens dit gesprek mogen alleen eigen diensten of producten worden aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan een aanvullend product, een nieuwe versie van het product of een dienst waarvan je denkt dat deze beter bij jouw klant past.

In de Code voor Telemarketing (CTM) is vastgelegd dat je tot drie jaar na de overeenkomst of laatste afname de klant telefonisch mag benaderen.

Vanaf 1 juli 2021 is het dan ook niet meer toegestaan om koud te acquireren met natuurlijke personen. Kortom: geen klant? Niet bellen met een ‘passend’ aanbod! Tenzij deze persoon staat geregistreerd in het opt-in system.

Zakelijke rechtspersonen mogen daarentegen wel voor koude acquisitie worden benaderd.

Is je telefoonnummer zichtbaar?

Telemarketing met een anoniem telefoonnummer is vanaf 1 juli 2021 verboden. Zeg nu zelf; hoe vaak neem je tegenwoordig een ‘anoniem’ nummer aan? Veel mensen vinden het storend wanneer een telefoonnummer niet herkenbaar is en associëren dit met telemarketing.

Mijn tip is, wanneer je ‘anoniem’ wordt gebeld, de telefoon eerst een aantal keer over te laten gaan voordat je het gesprek aanneemt. Telemarketeers hangen vaak na 2 of 3 keer overgaan de telefoon op!

Wat als ik geen gevolg geef aan naleving van de Wet?

Bij overtreding wordt een boete door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgelegd. De ACM is toezichthouder op de Telecommunicatiewet in Nederland. Een overtreding kan je duur komen te staan; de ACM kan boetes tot een hoogte van € 900.000,00 per overtreding opleggen!

Op zoek naar een onafhankelijk persoon die je opt-in registers bijhoudt? Neem dan contact met mij op!

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    Maart 2022
    December 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categories

    Alles

    RSS-feed

Naast event- en project support bied ik tevens office support en freelance support als juridisch secretaresse. ​Kortom, valt er wat te regelen? Dan moet je bij mij zijn!
Een greep uit de programma's welke (bijna) dagelijks worden gebruikt
Foto