Artificial Intelligence (AI) of beter gezegd: Kunstmatige Intelligentie. Het menselijk contact, de manier waarop wij met elkaar communiceren, verandert in een razend tempo, zo snel zelfs dat we het haast niet kunnen volgen. Maar niet alleen het menselijk contact maar ook hoe wij met computers, machines, de digitale wereld communiceren verandert. Wat is Artificial Intelligence? Wat is Artificial Intelligence?
Artificial Intelligence is eigenlijk niet meer dan een combinatie van hard- en software waarmee “intelligente” systemen worden samengesteld. Een goed voorbeeld van zo’n intelligent systeem is ‘voice to text’; u spreekt een tekst in en de computer of mobile device zet de gesproken tekst om in een tekst op scherm. Met de opkomst van social media en smartphones is ons contact steeds meer gedigitaliseerd en deze lijn zal in de loop der jaren alleen maar verder stijgen. Want zeg nu zelf; een berichtje typen is sneller dan iemand bellen, snel en efficiënt. En een reactie kan gegeven worden op een moment wanneer het de ontvanger uitkomt. Geen telefoontje dat op een ongepast moment komt. Maar toch; worden we niet contactgestoord of misschien zelfs asociaal met het smartphonegebruik? Aan de andere kant; het is natuurlijk ook wel heel gemakkelijk. Want met de komst van Artificial Intelligence kunt u bijv. uw mail zo inrichten dat er automatisch een ontvangstbevestiging wordt verzonden zodra er een mail wordt ontvangen of een bevestiging van een inschrijving, etc. AI in het dagelijks gebruik Een goed voorbeeld van waar AI wordt gebruikt is in callcenters. Allereerst wordt u begroet door een computerstem (al zijn die haast niet meer van echt te onderscheiden), vervolgens worden een aantal vragen gesteld; bijv. voor welke gemeente belt u, wat betreft het gespreksonderwerp, wat is uw geboortedatum, heeft u een klantnummer etc. Na antwoord te hebben gegeven op de vragen wordt u doorverbonden met een medewerker van het callcenter. Een menselijk gedeelte van het gesprek wordt dus overgenomen door een computer. Daarnaast worden gesprekken opgenomen voor “trainingsdoeleinden”. Maar wat zijn die trainingsdoeleinden dan? Onze stem wordt opgenomen, de pauzes die u laat vallen in een zin, dialect, klemtoon etc. Dit alles wordt weer gebruikt om de AI nog beter in te kunnen zetten. Maar wat denkt u van Google Home, Siri of Alexa? Deze apps zijn spraakgestuurd; u spreekt uw opdracht in voor Siri en zij zal het voor u uitvoeren (voor zover mogelijk). Zie het als een rechterhand die u bij bepaalde instructies kan ontlasten. Hoe past u Artificial Intelligence toe binnen uw bedrijf? AI kan op verschillende manieren worden toegepast binnen uw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de ontvangstbevestiging van een e-mail, een orderbevestiging, een bevestiging van het inschrijven voor een nieuwsbrief, een doelgroep op basis van een bulk data selecteren, etc. Artificial Intelligence kan u dus ook een hoop tijd - en daarmee geld - besparen! Heeft u al een op een rijtje gezet wat u efficiënter geregeld wenst te zien? Schaarste in het menselijk contact Door de communicatie via de digitale weg wordt het menselijk contact schaars. Mijn advies is om te investeren in uw contacten. Ga naar die bespreking bij de klant, bel voor overleg, etc. U zult zien dat dat uw meerwaarde is! Want zeg nu zelf: u wordt toch ook liever persoonlijk geholpen? Ik hoop dat ik u met deze blog meer inzicht heb kunnen geven over (de toepassing van) Artificial Intelligence. Wilt u hierover eens van gedachten wisselen of toch liever werken met menselijk contact voor uw klanten, dan verneem ik graag van u. Opmerkingen zijn gesloten.
|
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
November 2023
Categories |
Naast event- en project support bied ik tevens office support en freelance support als juridisch secretaresse. Kortom, valt er wat te regelen? Dan moet je bij mij zijn!
|